Medlemsbrev

September 2016

Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning

Bästa medlem i Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning,

Med den varma höst vi får njuta av där ute, kan vintern och nästa vår kännas mycket avlägsna ännu, men som vi alla vet, rusar tiden fort iväg. Kalendern fylls fort med både måsten och nöjen.

Under hösten ordnas det på flera olika håll evenemang i feministisk anda. Två evenemang i november är dessa:

Feministiskt forum – FemF, ordnas i år i Helsingfors Arbis lördagen den 12.11. I år är temat ”Rum”.

Svenska Kvinnoförbundet ordnar seminariet Feminism så in i Norden tisdagen den 22.11.2016 kl. 16.00-19.30 i G18.

Innan november är det dock dags för vår egen lokalavdelnings evenemang Vaginamonologer och –dialoger fredagen den 7 oktober kl. 18.00 i Arbis. Mer information om evenemanget finner Du i rutan längre ner.

Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning har under år 2016 tagit flera kliv framåt beträffande inflytandet i beslutsfattarorgan samt i påverkningsarbetet inom partiet. På våren invaldes Cecilia Ehrnrooth och undertecknad, Lotta Keskinen, som ordinarie medlemmar i SFP i Helsingfors kretsstyrelse, och på suppleantposter har vi Karin Palmén och Runa Ismark. Därtill har vi en representantpost på styrelsemötena, så vår möjlighet att få insyn och göra vår röst hörd är tämligen stor. Inte att förglömma, att då Helsingfors kretsstyrelse valde ny ordförande i augusti trädde Cecilia in i rollen. Vi har också deltagit aktivt i utformningen av kommunalvalsprogrammet för valet 2017. Jag påminner samtidigt om att valdagen är 9.4.2017.

Då jag kikar på listan över Helsingforsavdelningens medlemskår känner jag en stor stolthet över föreningens jättefina skara! Det är en hel samling gamla som unga, som jag vet att alla på sitt håll arbetar för att öka jämställdheten. Jämställdheten handlar om stora strukturer i samhället, men allt bottnar i attityder. Även om Du kanske inte känner att Du gör så mycket, så visst har även den där lilla kommentaren Du sade vid jobbets kaffebord en skillnad. Många bäckar små… Att kunna föra fram vad jämställdhet är upplever jag själv att vissa dagar är alldeles underbart och energigivande, men visst finns det dagar då jag puttrar irriterat, eller till och med kokar. Fast från puttrandet och kokandet kommer också inspiration och energi, så det är inte så dåliga dagar de heller. Stora förändringar kräver tid och tålamod, tålamod, tålamod. Därför behöver vi feministiska gemenskaper, där vi kan peppa varandra och arbeta tillsammans för vår gemensamma målsättning.

Jag hoppas att Du upplever Helsingforsavdelningen som en gemenskap som stöder Dig i Ditt eget jämställdhetsarbete. Du är hjärtligt välkommen med då vi ordnar evenemang, men även i övrigt får Du alltid ta kontakt om Du känner att Du skulle vilja växa i din roll som medlem i Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning.

Varma hälsningar,

Lotta Keskinen, ordförande
lotta@lottakeskinen.fi

SVENSKA KVINNOFÖRBUNDETS HELSINGFORSAVDELNING
HELSINGFORS ARBIS

inbjuder till

VAGINAMONOLOGER OCH –DIALOGER

fredagen den 7 oktober 2016 kl. 18.00-21.00

i Helsingfors Arbis, Sturegatan 2, rum 305

De världsberömda ”Vaginamonologerna” framförs av skådespelare Alexandra Häggman. Efterföljande diskussion med riksdagsledamot och fd. minoritetsombudsman Eva Biaudet samt kvinnosakskämpe och Årets flyktingkvinna 2007 Emina Arnautovic under ledning av Lotta Keskinen, ordförande för Svenska Kvinnoförbundets Helsingforsavdelning rf.

Manus: Eve Ensler, översättning: Teater Hekate

Evenemanget är tillgängligt. Fritt inträde. Hjärtligt välkommen!

ÄR DINA MEDLEMSUPPGIFTER UPPDATERADE HOS OSS?

Har du flyttat eller har du ny e-postadress? Du som är medlem kan enkelt meddela oss din nya adress med webbformuläret.

Det är ännu flera medlemmar som inte betalat sin medlemsavgift för år 2016.

Betala in den på föreningens konto:

IBAN: FI91 4055 1020 2726 58

BIC: HELSFIHH

Referens: 20161

Ifall du är osäker kan du kontrollera din betalning med kassör Heidi Johansson
(heidi.e.johansson@gmail.com)