Årsbrev 2019

06.06.2019 kl. 09:59

Bästa kvinnoförbundare,

I skrivande stund går det finländska folket till urnan. Vallokalerna är ännu öppna några timmar och jag har själv precis kommit hem från röstningslokalen. Jag har tidigare alltid förhandsröstat, men idag gick jag på valdagen och drack valkaffe efteråt. Det kändes extra festligt att promenera till röstningslokalen och se Finlands flagga i omgivningarna. Många kvinnoförbundare är uppställda och har de senaste veckorna satsat tid, energi och pengar på att arbeta för ett jämställt och demokratiskt samhälle. Jag önskar dem alla framgång och grämer mig över att jag bara hade en röst att ge.

Riksdagsvalsvåren har varit intensiv, med mycket program. Vi har ordnat program tillsammans med Sörnäsavdelningen och riksdagsvalskandidaterna: teaterbesök på Svenska teatern, en kvinnohistorisk rundtur på kvinnodagen och en hejdundrade valmingelfest med musik och feministisk stand-up. Efter riksdagsvalet hinner vi inte ens pusta ut innan det är dags för nästa val: kampanjen för Europavalet har redan kört igång och vi kvinnoförbundare har en duktig kandidat i form av förbundsordförande Anna Jungner-Nordgren. Vi önskar henne stor framgång i valet!

Den nya styrelsen består av både bekanta och kanske nya namn. Marina Nygård och Karin Palmén fortsätter som ordförande respektive vice ordförande. Heidi Johansson är kassör och Gunilla Karlsson Weckman sekreterare. Som styrelsemedlemmar har vi Anna Litonius, Andrea Nyberg och Carolina Wendelin.

Tillsammans med detta brev hittar du fakturan för medlemsavgiften år 2019. Medlemsavgiften är viktig för att möjliggöra representation på SFP:s partidag och stöd till våra politiska kandidater. Vi är glada över att vi har en växande medlemsbas och ser framemot det politiska året! Framförallt hoppas vi på feministiska riksdagsledamöter och en regeringsbas som tillåter en reform av familjeledigheterna, en av Kvinnoförbundets och SFP:s  största målsättningar för kommande period.

Vi kommer under året att regelbundet skicka ut medlemsbrev per epost. Du kan också följa med vår verksamhet på Facebook: https://www.facebook.com/SvKfHelsingfors/ Kom ihåg att uppdatera dina kontaktuppgifter på Svenska kvinnoförbundets hemsida ifall du flyttar eller byter epostadress. Tack att du är med och stöder vår verksamhet!

Med önskan om en fortsatt fin vår,

Marina Nygård

Ordförande för Svenska kvinnoförbundets helsingforsavdelning